Ga naar de inhoud

Herken jij de uitkomsten?

‘Ik vul nooit meer een vragenlijst voor cliënten in!’
Woedend zat ze tegenover me.
Ik herkende haar zo niet. Meestal was ze enthousiaste en vrolijk ondanks haar lichamelijke en verstandelijke beperkingen.
Samen met een stagiaire had ze eerlijk antwoord gegeven op vragen uit een cliëntervaringsonderzoek.

Ze was over veel dingen tevreden maar sommige dingen vond ze niet zo goed en dat had ze samen met de stagiaire verwoord in het onderzoek. Beiden hadden ‘flink op hun kop’ gekregen van de leidinggevende. De antwoorden moesten per direct worden aangepast.

Ik was perplex, verbaast en boos tegelijk. Hoewel ik weet dat het soms zo gaat, was het voor mij weer een extra eyeopener dat een cliëntervaringsonderzoek niet altijd de realiteit laat zien. Helaas.

Deze maand besprak ik met een aantal inwoners van een gemeente de uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek van gemeente X. De respons op het onderzoek was niet erg hoog maar de uitkomsten waren positief.

Té positief aldus alle inwoners die bij mij aan tafel zaten. Zij herkenden de uitkomsten niet.

Gelukkig kunnen gemeenten vanaf dit jaar het cliëntervaringsonderzoek anders vormgeven.

Ik ben wel benieuwd… herken jij de uitkomsten uit de cliëntervaringsonderzoeken in jouw gemeente? Laat het me weten via info@anne-willensen.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *